Mikal Holt Jensen
Miljøchef i HORESTA
Omtanken for miljøet har sat skub i interessen for at mindske madspild. I hotellernes og restaurationernes brancheforening mener man, at det skal være sjovt at være med.
Mindre madspild er ikke en ny tanke i HORESTA, som er brancheorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet i Danmark.
Men hvor det tidligere var et rent økonomisk spørgsmål, som kunne forvandle røde bundlinjer til sorte, er der i dag også et tydeligt miljøaspekt i det. Og HORESTAs medlemmer har det sjovt med at finde på nye ideer.
Det
fortæller miljøchef i HORESTA, Mikal Holt Jensen, som peger på, at den
store forandring er sket, efter at forbrugerne nu også har set lyset.
“Det er tydeligt for os, at der er en øget forbrugerbevidsthed omkring det. Og det har skærpet vores medlemmers interesse for at udnytte råvarerne fuldt ud,” fortæller han og peger på, at husholdningerne i Danmark står for mere madspild end restauranter, cafeer og cateringfirmaer.
“Vi har alle et ansvar, og som fagpersoner og professionelle har vi mulighed for at dele vores erfaringer og inspirere husholdningerne til at skære mindre af grøntsagerne og tænke over, hvordan vi kan bruge skrællerne,” siger han.
Agurkeprøven fra Løgstør
HORESTA har succes med at bruge en positivt motiverende tilgang til at mindske madspild og at involvere medlemmerne i arbejdet med at finde på og sprede gode ideer.
“Vi oplever, at mange har lyst til at mindske madspildet, og det kan være sjovt at finde på og dele nye ideer. Der er gået konkurrence i det,” siger Mikal Holt Jensen.
En af de sjove ideer, som er blevet delt på HORESTAs Facebook-kampagneside, er en video med det, ophavsmændene på en restaurant i Løgstør kalder “agurkeprøven”. Her bliver nye kokke-elever sat til at gøre en agurk klar – og testet for, hvor meget af hver ende de skærer af. I videoen ender regnestykket for 37 gram spildt agurk med, at restauranten, der bruger 50 agurker om dagen, kan spare op til 12.500 kr. om året.
“Det er en sjov video, som meget tydeligt viser, hvor meget mad der faktisk er tale om, når man ser på det større billede. Og når man så også tager peberfrugter, tomater og kød med, så bliver det til utroligt meget mad,” siger Mikal Holt Jensen.
Færre valg på buffeten
En anden indsats er at have færre valg på buffeten eller menukortet.
“For
ti år siden var buffeterne meget overdådige. I dag arbejder kokkene på,
at buffeterne har færre retter af højere kvalitet, end på kvantitet. Og
det bliver positivt modtaget,” siger han.