Home » Tryghed og sikkerhed » Få styr på cloud-omkostninger
Sponsored

Siden pandemien har gjort sit indtog på verden, og flere arbejder hjemmefra er cloud-tjenester kommet i høj kurs. For at følge den digitale transformation benytter virksomheder sig i stigende grad af cloud-tjenester, via Microsoft Azure. Bagsiden er at mange investeringer i cloud-teknologier kan være uoverskuelige. Det er nemt at miste overblikket over de forskellige udgifter i forbindelse med ”skyen”. Men der er hjælp af hente.

Gerhard Behr

Regional forretningsejer, FinOps i SoftwareONE 

Virksomheder, som bruger hundredvis af millioner på IT-infrastruktur i skyen, kan også have svært ved at se, hvad der driver omkostningerne. Cloud-teknologi er nemlig gennemsyret hele virksomheden. Der kan være penge at spare, hvis man gennemgår sine sky-udgifter.

Kend virksomhedens sky-udgifter

SoftwareONE, som er en førende global leverandør af slutløsninger i software og cloud-teknologi, tilbyder finansstyring til cloud-tjenester med Cloud Financial Management (FinOps).

Ifølge Gerhard Behr, der er regional forretningsejer FinOps i SoftwareONE, kan virksomheder få tjek på disse udgifter ved hjælp af FinOps, som kan håndtere og styre virksomheders finansielle cloud-forbrug. Systemet har en række bestemte funktioner, som kontrollerer og sikrer, at virksomheders samlede sky-tjenester ikke bliver for dyre i længden.

“Med FinOps kan det økonomiske input blive optimeret og justeret løbende, hvilket kan tilsidesætte langsigtede budgetter på grund af styreprogrammets agilitet. Før i tiden anvendtes budgetter, nu er det muligt at bruge en agil model, som gør det i farten,” fortæller Gerhard Behr og tilføjer, at i skyen kan tallene blive aktualiseret inden for få minutters tid.

Med FinOps er der ifølge Gerhard Behr besparelsespotentialer:

“Man skal helst undgå at bruge penge på for mange ting. Hovedpointen er at bruge pengene de rigtige steder og sikre sig, at man ikke overbruger. FinOps kan være med til at belyse mulige økonomiske optimeringer.”

Vidensdeling blandt teams

Med FinOps bliver sky-investeringer mere synliggjort, hvilket ifølge Robertas Vasaris, senior FinOps konsulent hos SoftwareONE, ikke kun styrker ledelsen, men også kommer til gode for dem, som har ansvaret for indkøbet.

“Typisk er IT-indkøbet decentraliseret i flere afdelinger, hvilket samlet set ofte ikke er synligt for ledelsen. Dette er muligt med FinOps. Derfor kan systemet bidrage til at styrke samarbejdet mellem IT, økonomi, indkøb og forretning,” påpeger Robertas Vasaris og tilføjer, at FinOps ikke kun tilbyder en operationel ramme, men også et skifte i forretningskulturen, som bringer teknologi, økonomi og forretning sammen, hvilket Gerhard Behr uddyber:

Robertas Vasaris

Senior Consultant, FinOps i SoftwareONE

Tre overordnede faser

“FinOps anvendes ved hjælp af tre overordnede faser. I første led kaldet informationsfasen får man skabt et overblik over hvilke omkostninger der er og dermed gør dem transparente. Samtidigt deler man også knowhow blandt de respektive teams, herunder IT-, forretnings- og økonomiafdelinger.”

I anden fase er det, oplyser Gerhard Behr, muligt for IT at optimere på baggrund af handlingsanvisninger udarbejdet af FinOps. Efter optimeringen indtræder tredje fase, hvor det skal operationaliseres. Her laves en test af optimeringen, og hvis det kan svare sig at ændre data, kan det gøres.

De tre faser er ifølge Gerhard Behr en gentagende iterativ proces, for nogle på en ugentlig basis, for andre gøres det på månedligt, alt afhængigt af virksomhedens behov.

SoftwareONE tilbyder abonnementer, som tilpasses virksomheders behov. Som abonnent kan man kontakte virksomhedens FinOps’ eksperter døgnet rundt. 

Av Katrine Williams

Next article